Porozumění a komunikace s různými typy lidí je pro většinu z nás součástí každodenního života.
Někteří si to užívají a berou to jako samozřejmost, ale pro jiné to může být pořádná výzva.
Zejména když se snažíme domluvit nebo musíme spolupracovat s lidmi, kteří jsou úplně jiní než my.
Ale proč to tak je? Co je to, co nás dělá tak rozdílnými a jaké jsou ty základní rozdíly, které nám tak komplikují komunikaci? Na tohle nám odpovídá Carl G. Jung a jeho typologie osobnosti.
Typy osobnosti od Gustava Junga jsou ve skutečnosti docela jednoduchým průvodcem pro každodenní život. Brzy si to sami ověříte a pomohou vám pochopit tři důležité věci.
Jakým typem osobnosti jste sami a jak z toho můžete vytěžit maximum.
Jaké typy lidí vás obklopují a naučíte se je rozpoznávat.
Jak s tím vším zacházet, abyste si žili lépe a lépe spolupracovali s ostatními.
Uvidíte, jak introvert a extrovert mohou tvořit skvělý tým. Jak se rozumný pragmatik může skvěle doplňovat s kreativním typem a mnoho dalšího, protože všechny příklady jsou založené na reálných životních situacích a praktických zkušenostech.
Většina lidí očekává, že když se mluví o typologii, dozvědí se něco nového o sobě nebo možná získají důkazy, proč to některým lidem mezi sebou neklape.
Carl Gustav Jung, švýcarský psychiatr, při svém studiu lidské psychiky pozoroval rozdíly v tom, jak lidé nakládají se svou životní energií. Zjistil, že někteří lidé ji čerpají a investují především do svého vnitřního světa, jako by si tam dobíjeli baterky.
Jiní zase získávají energii ze světa kolem nich, z lidí, prostředí a interakcí. Tyto dva protiklady nazval introverze a extroverze.
Na základě dalšího pozorování lidského myšlení, cítění a vnímání vzniklo šest dalších typů osobností. Někteří lidé mají tendenci vnímat a zpracovávat informace převážně smyslově, pragmaticky. Mají sklony se držet osvědčených postupů a zvyklostí.
Jiní zase mají hlavu v oblacích, hledají nové možnosti a jsou kreativní. Co se týče myšlení a rozhodování, jedni se zaměřují na pravidla, objektivitu a dosahování cílů, takzvaně zůstávají ve své hlavě. Ostatní kladou důraz na hodnoty, cit, harmonii a především na lidi, protože více naslouchají svému srdci. A pokud jde o přístup k životu a organizaci, můžeme buď být jasnými vůdci a plánovači, nebo naprosto spontánními bytostmi, které si užívají každou chvilku bez potřeby něco řídit nebo kontrolovat.
Možná si říkáte, že to jste vy nebo někdo, koho znáte. Věřte mi však, že krása celé typologie nespočívá v tom, že jsme zcela jedním typem, ale že upřednostňujeme určité chování. Slovo “preference” je klíčové. Každý z nás má vždy oba protiklady každé dimenze v sobě.
Pokud si myslíte, že jste například extrovert, tak ale jistě si někdy rádi uděláte klidnou chvilku jen pro sebe, třeba s knížkou.
Pokud máte sklony řešit věci pragmaticky, jistě najdete ve svém životě momenty, kdy jste to udělali jinak. Kdy jste se rozhodovali spíše podle citu nebo intuice. Každý z nás má k dispozici obě strany každé dimenze, ale častěji používáme tu silnější, kterou jsme lépe vyvinuli. Celý smysl jungovské typologie spočívá v tom, abychom si uvědomili, že v sobě máme potenciál pro všechny typy a záleží jen na nás, jak s nimi budeme pracovat. Všichni používáme všechny preference a žádná z nich není lepší nebo horší. Každá má své výhody a omezení. Tato typologie je skvělým nástrojem pro osobní rozvoj. Je jen na vás, jak se rozhodnete plně využít svůj celý typologický potenciál.
Přečetli jste první lekci Jungovy typologie. Lekce II. zde.