Moc neverbální komunikace: Tajemství úspěšné řeči těla a posturiky

Tělesné postoje

Posturologie

Posturologie zkoumá držení těla bez ohledu na to, zda jde o pozici ve stoji, sedu nebo jinak.

Jak asi stojí člověk, který vyložil vagon uhlí, a jak někdo, kdo chce vládnout a přezírá ostatní. Jak si sedne někdo, kdo má strach ?

Podívejte se na tohoto vedoucího. Chce přesvědčit lidi, ale sedí rozvalený na židli, jakoby neměl dostatek energie. Myslíte si, že můžete probouzet u svých pracovníků nadšení? Ale co když to udělá jinak. To už je lepší…

Celým postojem zájem a nadšení. Má daleko větší vyhlídky, že dosáhneš svého. A vy na tom budete podobně, když postoj vašeho těla a celá neverbální komunikace bude v souladu s tím, co říkáte.

A teď se podívejte na ty dva lidi v kavárně. Je mezi nimi nějaký rozdíl? V čem se liší?

Všimli jste si toho nesouladu? Jeden hovoří a druhý jen sedí a patrně v nich nepanuje ani shoda v názorech. To je možné použít v praktických situacích, kde vám záleží na porozumění druhému. Když chcete nasednout na podobnou vlnu jako váš protějšek, záměrně zaujmete podobnou pozici a postoj jako člověk, kterým mluvíte.

Netýká se to samozřejmě odmítavých gest a uzavřených pozic, když se od vás lidé odrací nebo se choulí do sebe. V takovém případě zůstaňte v neutrální pozici. Je ověřeno mnoha výzkumy i letitou praxí, že lidé s podobnými názory zajímají podobné postoje.

Co dělat? Používejte selský rozum a všimněte si postoje druhých lidí. Ptejte se sami sebe, jak se asi cítíte. Zaujměte podobný postoj a sledujte, jak se cítíte.

Co nedělat. Vyvarujte se příliš ležérních pozic v konzervativním prostředí nebo v jednáních, kde chcete vzbudit nadšení a motivovat.”

Jak se zachováte vy?

Hodíte peníze do automatu ale hups, kafe neteče.

A: Vzteky začnete bušit do automatu.

B: Vytáhnete telefon a zavoláte na firmu která automat provozuje.
 
C: Pokrčíte rameny, SAKRA NEFUNGUJE, otočíte se a více to neřešíte.
 
D: Začnete běhat kolem automatu a hledat příčinu poruchy.
Poznáte takového člověka?
Labužník který miluje jídlo.
Dokáže popsat chutě které cítí a každé sousto prožívá. Mluví o konzistenci a postupu chutí. Jídlo si vychutnává. Mmmmmm-Mňam
Je to člověk orientovaný na smysly. 
To znamená čich, hmat, sluch, chuť, zrak. Resp. věří tomu co cítí, vidí, slyší.
Kdo je jeho protiklad?
 
Berte to prosím jako velmi zjednodušený příklad toho o čem je typologie osobnosti.
 

Typologie člověka

Sto lidí, sto chutí.

Přísloví trefně vystihuje to, že každý člověk je originál. Každý má různé potřeby, chutě a je svým způsobem jedinečný. 

Pokud ale vezmeme v příklad tyhle sto lidí kteří mají rozdílné chutě a postavíme je vedle po deseti, vznikne nám deset řád po deseti lidech. 
 
Představte si, že s každým z nich budete mluvit pár minut. Většinou totiž již po pár minutách dokážete vycítit s kým vám je dobře, s kým si rozumíte a naopak, s kým být rozhodně nechcete.
 

Bližší košile než kabát. 

Přirozeně jsou nám bližší lidé se kterými sdílíme podobné názory, postoje, cíle, životní filozofii nebo životní energii. 
Proto taky existují různé spolky, týmy, kluby, politické strany atd.
 

Ve kterých vlastnostech níže se nejvíce vidíte? Které jsou vám nejbližší?

Vyberte pouze 4 odpovědi.

A. Rádi poznáváte nové lidi. Vždy když jste mezi více lidmi, cítíte se jako ryba ve vodě. Rádi ve volném čase chodíte do společnosti mezi lidi. 
 
B. Rádi se učíte nové věci. Rozvíjíte se a zajímá vás spousta věcí.
 
C. Máte rádi pořádek ale na pracovním stolu zrovna uklizeno není. Spíš naopak ,mate tam častěji bordel 😉
 
D. Věříte, že život je zapotřebí si užívat.

E. Po práci se nejvíce oddychnete s dobrou knížkou nebo s několika blízkými lidmi. Klid a pohoda je to, co milujete. 

F. Vyhovuje vám komunikovat s ostatníma třeba přes mesenger nebo email protože máte více času popřemýšlet nad odpovědi. 

G. svoje věci máte vždy přehledně uspořádané a víte kde se přesně co nachází. Všechno má své místo, prostě milujete pořádek.

H. Život má podle vás hlubší výzvám a stojí za to celý ho život zkoumat.

 

Typologie osobnosti identifikuje a pojmenovává naše vlastnosti. 

Příklad:

-On má rád klid, nerad pracuje pod tlakem a ve stresů.

-Miluje chaos, když se kolem něj pořád něco děje. Pod tlakem podává nejlepší výkon. 

-Ona je energická, usměvavá. Pořád ráda mluví a přitahuje pozornost. 

-Je plachá, tichá, drží se dál od lidí. Nemá ráda pozornost.

Pokud porozumíme typologii osobnosti, porozumíme odlišnostem mezi námi. Možná nabudete pocit, jako kdyby jste začali vidět a vnímat to, co tady vždy bylo, jenom jste to neviděli. 

Jako když jste si poprvé v životě nasadili potápěčské brýle a otevřeli očí pod vodou.  

Waw-právě jste poznali něco nového. Můžeme to nazvat-nový úhel pohledu. 

Typologie osobnosti  je o poznání člověka respektive jeho osobnosti.

Nemá za účel říct o někom, že je dobrý nebo zlý.
Účelem typologie je popsat typ osobnosti a to jak silných tak i slabých stánek. 

Znám ho jako svoje boty…

Nepoznávám jí…

Nechápu co to je za člověka…

Co je tedy typologie osobnosti?

Typologii osobnosti je víc.
Nejznámější  jsou:

-Hippokratova typologie osobnosti

-Typologie osobnosti MBTI

-Typologie osobnosti D.I.S.C.

 

Typologie nám pomáhá pochopit kdo jsme a poznat sama sebe. Pomoci typologie dokážeme poznat lépe lidi kolem nás a také jejich mají vlastnosti.  Všem typologiím se budeme věnovat.

 

Pokud víte jak s člověkem mluvit, bude vám naslouchat.

Na tomhle webu se budeme věnovat typologii osobnosti. Krůček za krůčkem budeme poznávat a pojmenovávat vlastnosti které máte vy nebo lidi ve vašem okolí. 
 
Identifikujete vaše vlastnosti, vaše silné a slabé stránky které můžete dále rozvíjet. 
 
Když pochopíte jakým způsobem uvažujete a jakým způsobem uvažuje vás komunikační partner, budete lépe vědět co očekávat, jak chápat jeho potřeby. Jinými slovy, na co bude váš partner slyšet a co bude chápat a opačně, co pro něj není důležité a v čem se pravděpodobně nepochopíte.
 
Typologii osobnosti nejvíce využívají obchodníci a vedoucí pracovníci. Protože k tomu aby jste dosahovali skvělých výsledků potřebujete nahlédnout pod pokličku lidské osobnosti. Pochopíte proč akademický malíř bude jen stěží dělat třeba analytika v bance a proč tomu tak je.
 
Jak tedy přistupovat ke každému člověku tak aby jste si navzájem porozuměli.
 
Budeme se věnovat hlavně typologii osobnosti ale i dalším oblastem s reálnými příklady. Dále nás čeká:
-řeč těla 
-asertivita
-komunikační dovednosti
Popíšeme a ukážeme si co je to manipulace, jak ji poznat a jak se jí bránit. K tomu navíc několik příkladů.
 
Budu se těšit…